نفضٌ لغبارِ الكَسَلِ الدعويٍّ!
مُهنَّد بن حسين المعتبي
بسم الله الرحمن الرحيم
(اللهمَّ إني أعوذُ بك من جَلَدِ الفاجرِ وعجزِ الثِّقَة!) [عمر بن الخطَّاب]
(ما عجبتُ لشيء عجبي من يقظة أهل الباطل واجتماعهم عليه، وغفلة أهل الحق وتشتت أهوائهم فيه!) [د. مصطفى السباعي(هكذا علمتني الحياة) ص٢٣]
الحمد لله وحده؛ وبعد:
فإنَّ مقامَ (الدعوة إلى الله) وشرفها، ومكانتها عند الله = لا أظنه يخفى على العامَّة بَلْهَ الخاصَّة، وليس بحاجة إلى مزيد إيضاح؛ لجلائه، وحسبُ الدَّاعية بالحكمةِ والموعظة الحسنة أنَّه يغترفُ من نهرِ النبوَّة، وينبوعِ الرسالةِ، وأن ليسَ أحدٌ أحسنَ منه قولاً (ومن أحسنُ قولاً ممن دعا إلى الله وعمل صالحًا وقال إنني من المسلمين).
ومن أجلِّ مقاماتِ الدعوة إلى الله؛ الوعظُ والتذكير، والبِشارةُ والنذارة، وكلها من مُهمَّاتِ الداعيةِ الأكبر صلى الله عليه وسلم، فقد كانَ هاديًا ومبشِّرًا ونذيرًا، مأمورًا بالوعظِ كما قال له ربُّه تعالى: (وعظهم وقل لهم في أنفسهم قولاً بليغًا).
ومن سَوْءاتِ الخطاب العقليِّ المعاصر، وخطيئات الثقافة والفكر التي تغلغلت في نفوس بعض المتديِّنة؛ تقبيحُ هذه الوظائف النبويَّة، والتزهيدُ فيها وفي أثرها؛ اتكاءً على بعضِ الأخطاء في الخطاب الدعويِّ والوعظي، ومواكبةً للموضةِ الثقافيَّة في الأوساط العلميَّة، وهروبًا من الاتصاف بصفةِ (الواعظ) التي قد تُرى لبعض الناسِ أنها لا تليقُ بمثقَّفٍ أو مُفكِّر!
ومَن تأمل القرآن؛ علم يقينًا أن من أعظم مرتكزات الرسالةِ الإلهيَّة= وعظَ الناس، وتذكيرهم بالله وبأيَّامِه، وتبشيرهم بما أعده الله، وتخويفهم من وعيد الله.. وأن لا نجاةَ للإنسانِ من (الخُسْرِ) إلا بالتواصي بالحقِّ والتواصي بالصبر!
وفي هذه المقالة نطلُّ من شُرفتها على (فيروس) مُعدٍ يتناقلُ عبرَ الأثير المحيط بطلاب العلم، ويتسرَّبُ للشُّعَب الهوائيَّة؛ فيُضعِفُ شُعبةً من أعظم (شُعَبِ الإيمان) فيصابُ حامله بـ (حمَّى الكسلِ الدعوي)!
الحديثُ هنا ليسَ لمن فتح الله له بابَ البذلِ الدعويِّ، فأصبحت (الدعوةُ إلى الله) شغلَه الشاغلَ ليلَه ونهارَه، وليس لمن لم يُحصِّل أدنى مقدار من العلم يسعُه أن يقومَ بنفسه داعيًا إلى الله، بل يكتفي بتبليغ ما بلغه من ذلك، أو المساهمة في وسائل الدعوة إلى الله.
الحديثُ هنا عن (طالبِ علمٍ يقتفي أثرَ رسولِ الله صلَّى الله عليه وسلَّم، ويُعدُّ نفسَه لمعالي الأمور، ويُحدِّثُ نفسَه بنفعِ الناس، وتبليغِ الدِّين، وجهادِ الكلمة....)
تجده قد حصَّل كثيرًا، وحفظ من القرآن، والنصوص النبويَّة، والمواعظ السلفيَّة، والحجج العقليَّة، والأشعار الزكيَّة= ما يجعله حقيقًا بالمشاركة في ركبِ الدعاة إلى اللهِ..
ثمَّ تمرُّ عليه الأيامُ، بل والشهور، بل -واللهِ - والأعوام، ولم يفتحْ شفتيه للنَّاسِ مذكِّرًا أو ناصحًا، ومبشِّرًا أو مُنذرًا!
وربَّما وجدتَه إمامَ مسجدٍ، أو خطيبًا، أو قاضيًا، أو أستاذًا أكاديميًّا، أو شيخَ علم!
وربَّما وجدتَه إمامَ مسجدٍ، أو خطيبًا، أو قاضيًا، أو أستاذًا أكاديميًّا، أو شيخَ علم!
وإذا ما سألتَه عن الأسبابِ أبدى لك رغبتَه الشديدة، ومحبَّتَه الأكيدة لدعوة الناس إلى الفضائل، ونصحهم وإرشادهم..
ثمَّ تجد من أعذاره:
= عدم التحضير.
= عدم الاعتياد.
= الخوف من الأخطاء.
ونحو ذلك من الأعذار العجيبة!
ثمَّ تجد من أعذاره:
= عدم التحضير.
= عدم الاعتياد.
= الخوف من الأخطاء.
ونحو ذلك من الأعذار العجيبة!
يقول د. محمد الشريف: (لي صاحبٌ درسَ العلوم الشرعية منتسبًا، وهو أخٌ صالح – فيما أحسبه، والله حسيبه – كنت قد ألححتُ عليه أن يخطبَ الناس أو يعظهم بموعظةٍ، أو يقرأ لهم في كتابٍ، لكنه يحجم كثيراً ويخجل أن يتقدم، ويتهيَّبُ مع قوةٍ وشجاعةٍ فيه، وتمرُّ عليه السنون وهو لم يستفد من علمه الذي تعلمه تمامَ الاستفادة، بل لعله قد نسي أكثره!) [عجز الثقات ص 30]
وفي موضعٍ آخر يقول:
(والعجيبُ أنَّ تاركَ الدعوةِ لا تجده –في أكثر الأحيان – مقرًا بعجزه، خَجِلاً منه، متواريًا عنه، بل تراه يعتذر بأعذارٍ واهياتٍ، أو هي قريبة من الواهيات!) [السابق ص 25]
(والعجيبُ أنَّ تاركَ الدعوةِ لا تجده –في أكثر الأحيان – مقرًا بعجزه، خَجِلاً منه، متواريًا عنه، بل تراه يعتذر بأعذارٍ واهياتٍ، أو هي قريبة من الواهيات!) [السابق ص 25]
ولعلَّ القارئ الكريمَ يظنُّ أنَّ في كلامي مثاليَّةً، أو تكلُّفًا، أو مطالبةً بمقدارٍ من الجديَّة لا يتسع له أكثر طلاب العلم من محبي الدعوة، أو أن يكونَ كلُّ طلابِ العلم دعاةً وهم جميعًا على خيرٍ يكمِّل بعضُهم بعضًا.
كلا؛ فليس الأمرُ كذلك أبدًا.
كلا؛ فليس الأمرُ كذلك أبدًا.
المسألة لا تعدو أن تكونَ كلمةً يحضِّرُ لها صاحبُها ساعةً من حياته، ثم يكلَّم به شهورًا في مساجدَ، أو مجامعَ، أو محافل!
أو مقالاً يجمعُ فيه كاتبُه من عيون المواعظ القرآنيَّة، والنبويَّة، وتوشيحها بالآثار والأشعار، وبديع التأملات، ثم يبثها في هذا الفضاء الواسع عبر الشبكة.
المسألة لا تعدو أن تكونَ نفضًا لغبارِ الكسل في مقام الدعوةِ إلى الله لكلِّ محبٍّ راغبٍ من الأجور المتتابعة، والنفع المتعدي الواسع.
المسألة -حقًا- لا تعدو أن تكونَ توفيقًا من الله للداعية؛ ليقوم بمهمَّةٍ من أجلِّ المهمَّات التي قام بها النبيُّ صلَّى الله عليه وسلَّم.
المسألة لا تحتاجُ أكثرَ من سؤالِ الله العونَ على سلوك هذه الجادَّة، مع الاجتهاد وبذل الطاقة في نقاء المضمون، وجودة المحتوى، وحُسن الطرح، وسُنيَّة البلاغ.
بالله عليك!
أليس من المؤسف أن يتعيَّن طالبُ علمٍ متقدِّمٌ في وظيفةٍ تعليميَّة أو قضائيَّة أو غيرهما في منطقةٍ تعيش فقرًا دعويًّا، ثم تمر عليه الأيام، والشهور، وربما الأعوام، ولم يقدِّم لدعوته التي يعتزُّ بها شيئًا؟!
أليس من المؤسف أن يتعيَّن طالبُ علمٍ متقدِّمٌ في وظيفةٍ تعليميَّة أو قضائيَّة أو غيرهما في منطقةٍ تعيش فقرًا دعويًّا، ثم تمر عليه الأيام، والشهور، وربما الأعوام، ولم يقدِّم لدعوته التي يعتزُّ بها شيئًا؟!
أليس من الغبن أن يزورك طالبُ علمٍ أوتي علمًا وبيانًا، ثم تطلب منه كلمةً في جامعٍ، وقد تهيَّأت له فرصةً دعويَّة لا تُفوَّت، ثم يعتذر بعدم استعداده مع رغبته الأكيدة، ويظل حالُه في كل مرَّة غيرَ مستعدٍّ!
ثم تجده كثير الشكاية من حال الدعوة، ولا يفتر من نقد الدعاة في خطابهم، وطرائقهم، وأساليبهم، ومضامين أطروحاتهم! ونقدُه في موضعه، لكنَّ الدعاة كما يحتاجون نقدَه وتصحيحَه= يحتاجون مشاركته اليسيرة التي لن تكلِّفه شيئًا!
رجوتُك أخي طالبَ العلم المحب للنفع:
= كنْ أنت الراحلة؛ فـ (الناسُ كإبلٍ مائة لا يجد الرجلُ فيها راحلة)!
= كن أنت القويَّ؛ فـ (المؤمنُ القويُّ خيرٌ وأحبُّ إلى الله من المؤمن الضعيف)!
= كن أنت الوارثَ المنفق لعوائد الإرث؛ فـ (العلماء ورثة الأنبياء، والأنبياء لم يورِّثوا دينارًا ولا درهمًا، وإنما ورَّثوا العلم...).
= كن (داعيةً تحت الطلب)؛ فالداعية وقفٌ لله، والوقفُ تحبيس الأصل وتسبيل المنفعة!
= لا تكنْ كَلّاً على الدعوة أينما وجَّهتك لا تأتِ بخيرٍ بل كن الآخرَ الذي يأمر بالعدل وهو على صراطٍ مستقيم.
= كن أنت القويَّ؛ فـ (المؤمنُ القويُّ خيرٌ وأحبُّ إلى الله من المؤمن الضعيف)!
= كن أنت الوارثَ المنفق لعوائد الإرث؛ فـ (العلماء ورثة الأنبياء، والأنبياء لم يورِّثوا دينارًا ولا درهمًا، وإنما ورَّثوا العلم...).
= كن (داعيةً تحت الطلب)؛ فالداعية وقفٌ لله، والوقفُ تحبيس الأصل وتسبيل المنفعة!
= لا تكنْ كَلّاً على الدعوة أينما وجَّهتك لا تأتِ بخيرٍ بل كن الآخرَ الذي يأمر بالعدل وهو على صراطٍ مستقيم.
هنا – قبلَ الختام – متفرِّقات:
= أعرف طالبَ علم إذا أراد السفر للسياحة والتنزُّه حضَّر قبل سفره كلمةً موجزةً تُقدَّرُ بـ (10 دقائق) ثم يكرِّر معانيها.. ثم يطلب من أحد أصدقائه في المدينة التي يريد السفر إليها أن ينسِّقَ له مع أئمة الجوامع مواعيدَ لإلقاء كلمته، فيعود من نزهته التي قضى فيها ثلاثة أيام، وقد ألقى ستَّ كلماتٍ بعد صلاتي المغرب والعشاء.. هنا.. من يعلم قدر النفع بها لهذه الأعداد إلا الله! فكم من موعظةٍ أحييت قلبًا هو (خيرٌ من حُمْر النَّعَم)!
= أحدهم –كذلك- حضَّر كلمةً عن "رحمة الله" لها الآن خمسة أعوام يلقيها في أيِّ فرصةٍ سانحة، وإذا ما عُوتب من أصحابه بهذا التكرار، قال: (كلُّ مالم يسمعه الناس منك؛ فهو جديد) فلعلَّ الله يرحمه لبيانه عظيمَ رحمة الله!
= كَتَبَ الشيخ د. فالح الصغيِّر سلسلةً بعنوان (أحاديث في الدعوة والتوجيه) طبعتها دار الأثير، كل كتاب منها لا يقل عن 60 صفحة ولا يزيد عن 150 صفحة، وتُباع في معارض الكتاب مجموعةً بأسعار مناسبة، وهي مفيدةٌ ونافعةٌ للتحضير، شرح فيها شرحًا ميسرًا سهلاً أحاديثَ جامعة؛ كحديث (احفظ الله يحفظك)، وحديث (لا تغضب)، وحديث(حلاوة الإيمان)، وحديث (قل آمنت بالله ثم استقم)، وحديث (بادروا بالأعمال ستًّا).. وغيرها.
= للدكتور/ عبد الكريم بكَّار كتابٌ بعنوان (المتحدِّثُ الجيِّدُ؛ مفاهيم وآليات) مفيدٌ في أساليب الخطاب وأثره، وآليات الحديث.
= أعظم ما ينبغي اعتماده في وعظ الناس وتذكيرهم = الكتاب والسنَّة الصحيحة، فلهما من التأثير في قلوب المؤمنين ما لا يمكن أن يكون في غيرهما.
= تعليم الناس ودعوتهم من أكبر أسباب تثبيت العلم، لا سيما إن قُرن بما يفتح الله به على المتحدث أثناء حديثه! وهذا شيءٌ قد لا يجده المنحبس على نفسه مهما قرأ ومهما حفظ!
وختامًا (ينبغي أن يُعلم أن العجزَ مرضٌ، بل هو من أشدِّ الأمراض فتكًا في الإنسان،وعلاجُه إنما يكون بسؤال الله –تعالى – ودعائه بانكسار وخضوع وتذلل عسى أن يكشف الله تعالى هذا المرض عن عبده الضعيف هذا، ثم إنه ينبغي للعاجز أن يتخذ خطوات عملية بحَسب عجزه) [عجز الثقة 54]
وإذا كان المفتي هو الموَقِّعَ عن ربِّ العالمين، فإنَّ (الداعية) هو الحَمَامُ الزاجلُ للدين، وكلاهما مشكورٌ ومسؤول!
كتبه/مُهنَّد بن حسين المعتبي
(Calling on Demand)
To shake the dust of laziness lawsuit!
Muhannad bin Hussein Almattaba
In the name of God the Merciful
(O Allah, I seek refuge in You from the skin of the ungodly and the inability of confidence!) [Omar ibn al-Khattab]
(What I am astonished to something Aajabi vigilance of the people of falsehood and meeting him, and the people of the right to inattention and the dispersion of their own liking it!) [D. Mustafa Sibai (thus taught me life) S23]
Praise be to God alone; after:
The denominator (the call to God) and honor, and prestige when God = I do not think secret to the general dulling own, and does not need to be further clarified; to Gelaúh, and by calling for wisdom and good counsel that Igtrv River prophecy, and the fountain of the message, and that is not one of the best of it by word (It is the best word to those who called to God and the good work and said I am a Muslim).
In order to shrines call to God; preaching and reminders, and the Annunciation and Alnmarh, all of the tasks calling for the biggest peace be upon him, it was a guide and a missionary and a harbinger, sheriff preaching also told him his Lord: (preaching and say to them in themselves eloquent words).
It Suat discourse mental contemporary, and Khtiiat culture and thought that permeated the hearts of some religious; offend these functions of the Prophet, and Altazhid which in effect; lean on some of the errors in the speech lawsuit and preaching, and keep abreast of fashion culture in the scientific community, and to escape the aura as (Preacher), which you may see some people it does not befit Bmthagaf or thinker!
It is hoped the Koran; knew with certainty that one of the greatest pillars of the divine message = preaching people, and remind them of God and Boaamh, and proselytize what God has prepared, and intimidation of the Festival of God .. and do not survive for a person of (Alkhsr) but Baltoasi right and advise others patience!
At the dawn of this article on my porch (virus) prepared over the air circulating ocean science students, and leaking bronchodilators; weakens Division of the greatest (people of faith) Faisab bearer (b fever laziness lawsuit)!
Talk here is not for those who Fathallah the door to his teachings lawsuit, became (call to God) preoccupied for days and nights, and not to those who did not get the lowest amount of knowledge he or she can, by itself, calling to God, but only convey what they reached it, or to contribute to the media call to God.
Here to talk about (psychology student to trace the Messenger of Allah peace be upon him, and prepare himself for the things HE, and the same happens easily neutralized people, and Report of religion, and the word jihad ....)
May find it got too much, save from the Koran, and prophetic texts, homilies and Salafist, mental and arguments, and the pure poetry = what makes him a real participation in the footsteps of preachers to God ..
Then pass it days, months, and even, but -oallah - and years, did not open his lips, reminding people or adviser, and the promising or warned!
Perhaps his grandmother and an imam, or preacher, or a judge, or a professor academically, or Sheikh science!
If I asked him about the reasons you expressed his strong desire, and love sure to invite people to virtues, and their advice and guidance ..
Then find excuses:
= Lack of preparation.
= Unfamiliarity.
= Fear of mistakes.
And so of bizarre excuses!
D say. Mohammed al-Sharif: (Lee owner studied forensic science associate, a brother of Saleh - while I guess, and God's reckoning - you may I urged him to addressing the people or preached Bmoazh, or read them in a book, but he is reluctant to greatly ashamed to advance, and Athab with strength and courage it , and pass it over the years, which have not benefited from knowing exactly who learned to take advantage, it may well have forgotten most of it!) [deficit trustworthy p 30]
Elsewhere he says:
(The irony is that you do not find one who does not call At more often than not - based his powerlessness, shame him, Mtuarea him, but you see apologizes and excuses Ahiat, or are close to Allowahiat!) [Former p 25]
Perhaps the reader would have thought that in my ideal, or Tklva, or the seriousness of the claim by not accommodate him more science students are a fan of the call, or to have all students of science advocates who are all good complements to each other.
Both; not the case at all.
The issue is not merely to be the word of the owner attends her hour of his life, and then speak to him for months in mosques, or synagogues, or forums!
Or an article in which the writer brings the eyes of the Quranic exhortations, and the Prophet, and Toshihaa effects, poems, reflections and adorable, and then picked up in this broad space across the network.
The issue is not merely to be Nfdha dust laziness in a position to call God willing Every lover of wages in a row, and benefit the broad infringer.
-haka- Issue no more successful than to be God's calling; to perform the task for the tasks carried out by the Prophet peace be upon him.
Issue does not need more than a question of God on the behavior of this aid Avenue, with diligence and exert power in the purity of content, quality content, good subtraction, Sunni and author.
God you!
Is not it unfortunate that the student must be aware of the advanced educational function, judicial or others living in the poorest area Daouia, then pass it days, months, and perhaps years, did not provide for calling treasured by something?
Is it not injustice to visit you aware of student Otte note and a statement, and then ask him the word in the mosque, has had a chance advocacy do not miss, then apologizes not ready with keen desire, and remain unchanged in every time is not ready!
Then you find many of the complaint if the invitation, and do not abated criticism of preachers in their rhetoric, and Traúgahm, and their methods, and the implications of theses! And critique in place, but as preachers need criticism and corrected = require participation easy that will not cost a thing!
Rjotk brother, a student of science for the benefit of loving:
= You Be late; P (cable hundred people can not find where the deceased man)!
= You Be strong; P (strong believer is better and more beloved to Allah than the weak believer)!
= Be You spent the heir to the legacy of returns; (q scientists and heirs of the prophets, and the prophets did not leave behind dinars or dirhams, but inherited the flag ...).
= Be (an advocate under request); Valdaih stop God, LV Thabays originally Zbel and benefit!
= Do not both on the call wherever your destination does not come Be okay but the other, who commands justice and is on a straight path.
Here - before closing - Misc:
= I know psychology student if he wanted to travel for tourism and hiking attended before his brief speech estimated (10 minutes) and then repeats sense .. then asks one of his friends in the city that wants to travel to coordinate it with the imams dates for his speech, is attributable to Enzeth which where he spent three days, has delivered six words after Maghrib and dinner .. here .. who knows as much benefit out of these numbers but Allah! How much of the sermon is revived heart (best of all riches)!
= -kzlk- Attended one word for "God's mercy" has now delivered five years in any window of opportunity, and if Aotb this iteration of his companions, he said: (all unless people hear you; he is new) Perhaps God bless his soul for his great mercy of God!
D = Sheikh wrote. Faleh small series entitled (sayings of the call and guidance) edition of Dar ether, each book of which no less than 60 pages and no more than 150 pages, and sold at book fairs set at reasonable prices, which are useful and helpful to prepare, explain the explanation Misra easy conversations University; hadeeth (Save God protect you), and modern (do not get angry), and modern (the sweetness of faith), and modern (Say you believe in God then upright), and modern (initiated the sta) .. and others.
= Dr. / Abd al-Karim Bakkar book (a good speaker; concepts and mechanisms) is useful in the methods of discourse and its impact, and modern mechanisms.
= The greatest thing that should be adopted in the preaching of the people and remind them = book and the correct year, they had the effect in the hearts of the faithful what can not be in others.
= Teach people and calling them one of the biggest reasons to install the flag, especially if God opens the century, including by the speaker during his speech! This is something you may not find the same no matter how Almnhabs read and save whatever!
Finally (It should be noted that the deficit disease, it is one of the most devastating diseases in humans, and treatment can only be asking God -taaly - and his supplication encountered unbroken and subordination and cringe hoping that reveals God this disease for his poor servant of this, then he should helpless to take practical steps according inability) [trust deficit 54]
If Mufti is the location for the Lord of the Worlds, the (preacher) is a carrier pigeon to religion, both of which are commendable and responsible!
Written / Muhannad bin Hussein Almattaba
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق